Hoppa direkt till innehåll

Valmöjligheten är viktig, säger Rolf Lovén


Störningsfritt
Jag heter Rolf Lovén och är ordförande i bostadsrättsförening Båstadhus nr 7 i Båstad. Tillsammans med fyra andra föreningar har vi bestämt oss för att investera i fiber från Bjäre Kraft. Våra föreningar har sedan tidigare kabel-TV via Bjäre Kraft. Innan dess tog vi in signalerna via parabol och hade väldigt mycket störningar. Med kabeln fick vi inga störningar alls och med fiber blir det ännu bättre. Och det måste jag säga, det gäller både det tekniska och samarbetet med Bjäre Kraft.
Värdehöjning
De flesta i föreningen var väldigt positiva till investeringen, men det finns ju alltid de som är skeptiska och inte känner att de har någon nytta av det. Men, vi bestämde att inga avgifter skulle höjas på grund av investeringen. Indirekt är så klart alla med och betalar men samtidigt ger det en rätt rejäl värdehöjning på lägenheterna.
”Finns det fiber?”
Idag är det väldigt vanligt att mäklarna frågar om det finns fiber i huset eller om det är på gång. När man tänker efter är det inte så konstigt. Idag tittar folk mycket på film via internet, de lyssnar på musik och många arbetar hemma. För det krävs snabba nät, och fiber är snabbast. Är man flera i en familj och alla vill vara uppkopplade så märks det ju knappt om man har en snabb uppkoppling. Å andra sidan, vill man inte göra allt det utan bara till exempel mejla så kan man ju välja en långsammare variant. Det är ju upp till var och en.
Valmöjligheten är viktig
För oss var det viktigt att alla skulle kunna använda tjänsterna, oavsett förkunskaper eller ålder. Så i avtalet skrevs in att Bjäre Kraft lägger en timme på plats hos varje medlem för att hjälpa dem installera alla de tjänster de vill ha.
Det var också viktigt att medlemmarna skulle ha valmöjligheten och inte tvingas ansluta sig till något. Vi har öppnat upp för möjligheten genom att dra fram fiber till varje lägenhet, sedan är det upp till var och en om de vill ansluta sig. Därför känns ju det öppna stadsnätet där du själv bestämmer vad du vill ha och från vilken leverantör jättebra.
Inte ett ”ärende”
Alla medlemmar är inte lika bra på det tekniska så för oss är bra support också väldigt viktig. Företaget är ju lokal så man lär ju känna dem som jobbar där. När jag ringer och behöver hjälp blir jag inget ”ärende” som läggs på hög. Istället är det ”Hej Rolf, behöver du hjälp, det fixar vi.”. Den tryggheten är värd mycket pengar.
En smidig process
Från start till mål har det varit smidigt. Bjäre Kraft har lyssnat, varit lugna och sansade. Den proffsigheten har ju varit en förutsättning för att fem olika föreningarna ska känna sig trygga och ta gemensamma beslut. Den, som jag upplever det, ärliga kontakten som vi haft med Bjäre Kraft hela vägen, gör det så mycket enklare att ta nästa steg och komma vidare. Bland annat har företaget varit på vår stämma och informerat så att alla medlemmar har kunnat ta del av detta. Det känns som att Bjäre Kraft håller vad de lovar.